Recruitment jako řemeslo má v našich končinách mnohdy kontroverzní pověst. Ta úsměvnější část obsahuje dotazy, zda se náboru recruiter opravdu věnuje na plný úvazek, jestli to není náhodou jen brigáda při škole a jestli je to opravdové zaměstnání nebo činnost vhodná pro maminky na mateřské či studenty.
Ta horší stránka vypráví o tricích, podvodech a lstech personálních agentur, na které je třeba si dát pozor. Bohužel takové věci se opravdu dějí a ve výsledku silně škodí pověsti recruiterského byznysu. Honba za co největším ziskem a nepochopení svého poslání napáchaly na českém trhu znatelné škody.
Projevuje se to na dvou klíčových prvcích recruiterova světa – klientovi a kandidátovi. Recruitment je vztahový byznys a vztahy jsou o důvěře. Je smutnou vizitkou poměrně často poslouchat od kandidátů, co všechno negativního si v agentuře zažili a zároveň vysvětlovat potenciálním klientům, že jste je opravdu nepřišli okrást.
Možná se to bude zdát nadnesené, ale i v roce 2015 se pořád děje následující:
Kandidát je prezentován do firmy, aniž by o tom věděl nebo to chtěl. 
Kandidátovi je zatajováno jméno firmy při pozvání na pohovor. 
Kandidátovi je zatajováno jméno firmy a zároveň vyžadován jeho souhlas s prezentací do ní. 
Umístění kandidáti jsou dodavatelem s časovým odstupem oslovováni s jinou nabídkou.
Proč? …
Proč mít strach, že Vás někdo předběhne a kandidáta odprezentuje dřív? Je v zájmu Vašeho klienta, aby platil za aktivitu a kvalitně odvedenou práci, ne za co nejrychleji přeposlaný životopis.
Proč mít strach, že se kandidát do firmy pošle raději sám? Pokud jste si vědomi své přidané hodnoty a dokážete si získat důvěru kandidáta, nemá žádný motiv Vás obcházet.
Proč točit svoje kandidáty ve firmách a snažit se je umístit opakovaně? Když bude chtít kandidát změnu a byl s Vašimi službami spokojen, přijde z vlastní vůle. 
Jestli Vaší hlavní zbraní není jen cena a rychlost, nemáte jako dodavatel podobné praktiky zapotřebí. Z následujících důvodů.
Recruitment není transakční byznys, kandidáti nejsou zboží. Systém typu: „pošlu životopisy, ten nejlepší životopis vyhraje výběrové řízení a klient jej koupí“ degraduje úlohu všech zúčastněných stran. Patří minulosti.
Recruitment je v prvé řadě služba, soubor aktivit, které recruiter vyvíjí k dosažení jediného cíle – obsazení zadané pozice.
Sourcing, identifikace talentu, přímé oslovení, prezentace firmy, práce s kandidátem, konzultace, získání důvěry, offer management… všechno, k čemu využívá svůj čas, energii a know-how.
Příjemným důsledkem souboru těchto aktivit je kvalitní kandidát a obsazená pozice. Za toto nás firmy platí.
Stále existují dodavatelé a jejich klienti, kteří transakční podobu recruitmentu buď podporují, nebo přímo vyžadují. Zejména klient tu podstupuje dvě nezanedbatelná rizika:
Platí nepřiměřenou cenu za poskytovanou službu 
Ohrožuje svou dlouhodobou náborovou strategii a vnímání značky na trhu
Je to přece škoda, jde to i lépe. Výběr dobrého dodavatele a nastavení určitých standardů zkulturní proces náboru a zlepší image firmy i agentury v očích kandidáta.
Kandidáti totiž nezapomínají. Pracujte s nimi s citem, vyplatí se to.