Komunikace mezi kandidátem a recruiterem může probíhat mnoha kanály, ale pořád se jedná především o hlas (telefon) nebo text (e-mail). Právě textová podoba je asi nejrozšířenější. 
 
K článku mě motivovala zkušenost jednoho JavaScript developera, který dostal mailem nabídku zaměstnání na Java Developera a v odpovědi se pozastavoval se nad tím, proč je tak špatně zacílena.  
 
Podívejte se na screenshot pokračující konverzace mezi recruiterem a osloveným kandidátem:
 
vystrazny email v3

Komunikace dál pokračovala, ale to důležité bylo řečeno. Teď mále zamyšlení…     
 
Jak jedinečně se po obdržení takové nabídky asi musí kandidát cítit? Možná jako když najde ve schránce reklamní leták.
 
Představte si, že kandidát je jednorožec dobře skrytý v hustém lese. Lovec (recruiter) má dvě varianty. Buď ho bude pečlivě stopovat, zjišťovat jeho silná a slabá místa a ve správnou chvíli ho dobře mířenou ránou (oslovením) „skolí“, nebo vleze do bombardéru a celý les zasype tunou bomb.
 
I varianta číslo dvě může znamenat úspěch, ale pravděpodobně tím naštvete další obyvatele lesa, kterých se Váš lov vůbec netýká, a ztížíte práci dalším lovcům. Nehledě na to, že zrovna nepřispíváte životnímu prostředí (kultuře náboru). 
 
Je logické, že nelze individuálně oslovit stovky lidí (někdy i u jednotlivce je to problém). Je lepší se ale zamyslet, proč vůbec tolik lidí oslovovat v souvislosti se specializovanou technickou pozicí. Jiný důvod než naplnit firemní KPI’s se hledá těžko.
 
Jasně, statistika je statistika a on se třeba někdo chytne… ale dalších X si upraví spamový filtr nebo smaže profil a příště se k nim žádná jiná (třeba životní a dobře mířená) nabídka nedostane. Nehledě na to co řeknou svým přátelům (pravděpodobně dalším ajťákům).  
 
Není problém dnes pořídit software, který za Vás bude posílat maily, hledat nové kontakty nebo posuzovat kvalitu kódu kandidáta a kdyby to šlo, recruitery by už nahradil. Jenže počítač nemá emoce a jeho schopnost komunikovat je omezená.
 
Recruiter je, a měl by i nadále být, zdrojem skvělých pracovních příležitostí. Newslettery nechme strojům.  
 
Nebo ne?