Málokdo z kandidátů a mnohdy i klientů vlastně ví, jak takový správný recruiter vlastně vypadá. Soudí tedy většinou na základě své vlastní zkušenosti a ta je buď špatná, dobrá nebo žádná. Vede to ke zbytečné frustraci, příjemným překvapením a někdy i komickým situacím.

Pro lepší pochopení jsem si dovolil zpracovat menší vhled do světa, kde to může zkusit opravdu každý, ale uspěje jen mizivé procento. Ne nadarmo se říká, že v recruitmentu čas letí rychleji a roky zkušeností jsou více psí než lidské.

Sepsáno v jeden pátek, nadhled doporučen. 😉

1. Recruitment monkey

Začátky jsou těžké, obvykle začínají v agentuře (velké žejo) a mladý kravaťák je zasvěcen někým zkušenějším (mnohdy jen o pár měsíců) do tajů svého oboru (jestli je to IT, engineering nebo netechnický nábor je většinou dílem náhody, asi jako když si v Harrym Potterovi nasazujete Moudrý klobouk).

Jedinou přidanou hodnotou pro klienta je, že bažant s naivním elánem oslovuje a prodává jeho průměrnou firmu těm nejlepším kandidátům nebo naopak. Oslovování probíhá na základě porovnávání keywords v CV kandidáta s popisem pozice klienta. Celkový kontext, milion dalších nuancí je zatím nad chápání mladého rebela.

Konzultant dostává čočku od kandidátů, klientů a vlastního zaměstnavatele (pokud tedy neplní KPI’s a targety). Tohle období trvá většinou až 6 měsíců a drtivé většině mladých nadějí vezme ideály a chuť dál pokračovat.

2. Recruiter Junior

První půlrok ale obvykle stačí k tomu, aby jedinec pochopil, jak asi tenhle ekosystém funguje. Většina soudruhů právě začíná snít o interním a „nějak se to snaží v agentuře doklepat“, aby měli aspoň rok a pak hurá za fixní plat na HR specialistu, aby už nemuseli dělat „ten recruitment“.

Některým se to poměrně rychle povede a okamžitě začínají dělat ramena na chudáky bývalé kolegy, co ještě trčí na stejné židli (obvykle do té chvíle, než po nich aktivní vyhledávání kandidátů začne chtít jejich nový zaměstnavatel).

Ti, co se do interního nehrnou a stabilně vydělávají, si pomalu užívají první frčky a otevírají se jim nové obzory a občas jsou (nebo si aspoň připadají) chytřejší než kandidát/klient.

3. Recruiter Senior

Většinou cynický jedinec, který pokud stále setrvává v agentuře, zkušeně proplouvá meetingy s klienty, má na sebe navázané svoje kandidáty a ví, že půlku toho čím se jeho zaměstnavatel chlubí, není bohužel pravda.

Seniorní recruiter má dobrý přehled o trhu, ví, co všechno se může během výběrka pokazit, má slušné know-how a dokáže předvídat. Jeho klienti vnímají více jeho osobní brand, než brand firmy, ve které dělá.

Recruiter se stává horkým zbožím pro konkurenční agentury a firmy, které hledají silného interního náboráře a člověka schopného tvořit určitou strategii.

4. Recruitment Guru

Jednorožec ve svém regionu, prošedivělý vlk a člověk se silnou reputací. Ostatní recruiteři se ho drží jako klíště, protože z něj padají rady, byznys a skvělí kandidáti. Magnet na talent a příležitosti, skutečný influencer. Už zažil úplně všechno, vzestupy i pády, lidé ve firmách se kolem něj točí jako planety kolem slunce. Během procesu s grácií koučuje obě strany.

Bohužel u nás je jich jako šafránu, protože tu recruitment jako řemeslo ještě nemá vybudovanou tradici. Hledejte lidi, co líně popíjí espresso a zálibně si prohlíží své Maserati (vtip, někteří mají Volkswagen nebo chodí pěšky).

Pobavilo?

Občas to taková sranda není, ale jak říká jeden můj věhlasný kolega: „jsme na dobré cestě, ale ještě tam nejsme.“ :)